H A B I T A R A ( P U N T ) N E T
>> H a b i t a r e l s m a r g e s
 


El projecte d'Annie Abrahams estableix una analogia entre el nostre cos i el cos informàtic. Annie escrigué el text de Separation durant l'estada en un hospital l'any 2001. En aquest text, l'artista recomana als usuaris de la xarxa una sèrie d'exercicis, però per a accedir-hi cal deixar que la màquina agafi el timó. Els exercicis van adreçats a pal·liar els dolors que provoca la màquina. Per tant, són del tot inútils les presses derivades de l'estrès que genera la pròpia màquina, de manera que si cliquem massa ràpid el programa es bloquejarà o ens avisarà. Mitjançant els successsius cops de ratolí l'artista conversa amb la màquina (o tal vegada la màquina amb l'artista) i parla del dolor físic i de la fusió entre el cos i l'ordinador. El procés, aleshores, s'inverteix i l'usuari es converteix per uns minuts en tecla, en simple cop mecànic que genera energia, i les paraules es fan dits que marquen els ritmes de la queixa i dels consells.
Separation incita a pensar en els marges que separen (o que uneixen, potser?) l'ésser humà i la màquina. Sens dubte, la presència del cos es fa més notable quan hi ha dolor, però malgrat que les lesions i els dolors són molt freqüents en els usuaris que passen molta estona connectats a la xarxa, hi ha una tendència a oblidar-se del propi cos (justament per aquesta possibilitat que ofereix Internet de prescindir del cos en la interacció a través d'una interfície). Actuar sempre a través d'un codi, que amb diferents variants morfològiques (e-mail, xat, datavatars, avatars, etc.) allunya el cos i deixa "l'ànima sola", fa que ja no sapiguem distingir entre màquina i usuari.
Separation és un projecte en colaboració con panoplie.org

 

Separation

> Annie Abrahams